رزرو وقت مشاوره

بررسی شانس های مهاجرت

02126421612

||  

چین

  ||


 
 

چین در یک نگاه
چین با نام رسمی جمهوری خلق چین (به چینی: 中华人民共和国)، پر جمعیت ترین کشور دنیا با بیش از ۱٫۳ میلیارد نفر سکنه‌است. این کشور که در شرق قاره آسیا واقع شده توسط حزب کمونیست چین در قالب نظام تک حزبی اداره می‌شود. این حزب بر ۲۲ استان، ۵ منطقهٔ خودمختار، ۴ شهر با مدیریت مستقیم (پکن، تیانجین، شانگهای و چونگ کینگ) و ۲ منطقهٔ اداری ویژهٔ بسیار خودمختارِ هنگ کنگ و ماکائو حکومت می‌کند. پایتخت کشور پکن است. جمهوری خلق چین با حدود ۹٫۶ میلیون کیلومتر مربع سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا و دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است 


اطلاعات کلی کشور چین
 پایتخت: پکن
بزرگترین شهر: شانگهای
زبان رسمی: زبان ماندارین
نوع حکومت: دولت سوسیالیستی
مساحت: ۹٬۵۹۶٬۰۰۰کیلومتر
جمعیت: ۱٬۳۵۷٬۸۲۱٬۰۰۰
واحد: پولیوان
منطقه زمانی: UTC(ساعت جهانی+۸)
پیش شماره تلفنی: ۸۶+ 


جغرافیای چین
مساحت جمهوری خلق چین حدود ۹٫۶ میلیون کیلومتر مربع است و پس از روسیه دومین کشور بزرگ دنیا از نظر وسعت خاکی (بدون احتساب آب‌های داخلی) است. از نظر مساحت کل کشور هم سومین یا چهارمین کشور وسیع دنیا (پس از روسیه و کانادا و باتوجه به تعریف دقیق مساحت کلی ایالات متحده آمریکا) به شمار می‌آید.
چین با داشتن ۲۲.۱۱۷ کیلومتر مربع مرز زمینی طولانیترین خط مرزی را در میان تمام کشورهای دنیا دارد. این کشور از شرق و جنوب با دریای چین شرقی، خلیج کره، دریای زرد، و دیگر آبهای آزاد احاطه شده‌است و با ۱۴ کشور هم‌مرز است. 


تقسیمات کشوری چین
کشور جمهوری خلق چین از ۲۲ استان تشکیل شده‌است. علاوه بر آن چین، مدعی مالکیت تایوان به عنوان یکی از استانهای خود است. فهرست استانهای چین: 

 
منطقه جمعیت استانی جمعیت شهری استان شهررتبه
شرق۱۸٬۵۴۲٬۲۰۰۹٬۴۹۵٬۷۰۱فرمانداری شانگهایشانگهای1
شمال۱۷٬۴۳۰٬۰۰۰۷٬۲۹۶٬۹۶۲فرمانداری پکنپکن2
جنوب۶٬۹۸۵٬۲۰۰۶٬۹۸۵٬۲۰۰هنگ کنگهنگ کنگ3
شمال۱۱٬۵۰۰٬۰۰۰۵٬۰۶۶٬۱۲۹فرمانداری تیانجینتیانجین4
جنوب مرکز۹٬۱۰۰٬۰۰۰۶٬۶۶۰٬۰۰۰هوبئیووهان5
جنوب مرکز۱۵٬۰۰۰٬۰۰۰۴٬۱۵۴٬۸۰۸گوانگ دونگگوانگ ژو6
جنوب۸٬۶۱۵٬۵۰۰۴٬۰۰۰٬۰۰۰گوانگ دونگشن ژن7
شمال شرق۷٬۵۰۰٬۰۰۰۳٬۹۸۱٬۰۲۳لیائونینگ شن یانگ8
جنوب غرب۳۱٬۴۴۲٬۳۰۰۳٬۹۳۴٬۲۳۹فرمانداری چونگ‌کینگجونگ کینگ9
شرق۴٬۹۹۰٬۱۸۴۳٬۷۹۰٬۰۰۰جیانگشینانچانگ10
شرق۸٬۰۰۴٬۰۰۰۲٬۸۲۲٬۱۱۷جیانگسونانجینگ11
شمال شرق۸٬۴۹۹٬۰۰۰۲٬۶۷۲٬۰۶۹هیلونگ جیانگ هاربین12
شمال ۹٬۶۳۰٬۰۰۰۲٬۶۲۰٬۳۵۷هبئی شیجیاژوانگ13
شمال غرب۱۰٬۵۰۰٬۰۰۰۲٬۵۸۸٬۹۸۷شاآنشی شی آن14
جنوب غرب۱۱٬۳۰۰٬۰۰۰۲٬۳۴۱٬۲۰۳سیچوآن چنگدو15
شمال شرق۷٬۴۰۰٬۰۰۰۲٬۲۲۳٬۱۷۰جی لین چانگچون16
شمال شرق۶٬۲۰۰٬۰۰۰۲٬۱۱۸٬۰۸۷لیائونینک دالیان17
شرق۷٬۰۰۰٬۰۰۰۱٬۹۳۲٬۶۱۲چجیانگ هانگژو18
شرق۶٬۳۰۰٬۰۰۰۱٬۹۱۷٬۲۰۴شاندونگ جینان19
شمال۳٬۴۱۳٬۸۰۰۱٬۹۰۵٬۴۰۳شانشی تائی یوان20
شرق۸٬۰۰۰٬۰۰۰۱٬۸۶۷٬۳۶۵شاندونگ چینگدائو21

 

اقتصاد چین
چین در سال ۲۰۱۳ دومین اقتصاد بزرگ دنیا پس از ایالات متحده بوده‌است. تولید ناخالص داخلی این کشور در این سال حدود ۹٫۴۶۹ تریلیون دلار بر اساس ارزش اسمی دلار و ۱۶٫۱۴۹ تریلیون بر اساس قدرت برابری خرید بوده‌است. سرانه تولید این کشور در همین سال ۱۱٬۱۸۶ دلار بر مبنای قدرت برابری خرید و ۶٬۹۵۹ دلار بر اساس ارزش اسمی بوده‌است که در هر دو حالت چین پس از حدود ۹۰ کشور (از ۱۸۳ کشوری که در فهرست صندوق بین‌المللی پول قرار دارند) قرار می‌گیرد.
اقتصاد چین امروزی یک اقتصاد بازار بر مبنای مالکیت خصوصی است. دولت هنوز بر بخش‌های استراتژیک زیربنایی اقتصاد همچون تولید انرژی و صنایع سسنگین مسلط است اما سرمایه‌گذاری خصوصی به سرعت در حال افزایش است. از هنگام آغاز آزادسازی اقتصادی در سال ۱۹۷۸ چین یکی از بالاترین رشد های اقتصای را در دنیا داشته‌است. بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول رشد سالانه تولید چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۰ به طور میانگین ۱۰٫۵٪ بوده و بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ درصد رشد اقتصادی چین معادل مجموع درصدهای رشد اقتصادی کشورهای گروه۷ (۷ کشور بزرگ صنعتی دنیا) بوده‌است.
بهره‌وری بالا در تولید، نیروی کار ارزان و زیرساخت‌های نسبتاً مناسب عواملی هستند که چین را به تولیدکننده پیشرو دنیا تبدیل کرده‌اند. اما اقتصاد چین از نظر مصرف انرژی بهره‌وری بسیار پایینی دارد. این کشور در سال ۲۰۱۰ بزرگترین مصرف‌کننده انرژی دنیا شد، در حالیکه بیش از ۷۰ درصد انرژی خود را از ذغال سنگ تامین می‌کرد. در سال ۲۰۱۳ چین جای آمریکا را در صدر فهرست واردکنندگان نفت خام گرفت. رشد اقتصادی سریع و صنعتی‌سازی این کشور به محیط زیست آن نیز آسیب زده‌است. از اوایل سال ۲۰۱۰ به بعد رشد اقتصادی چین شروع به کاهش کرده و از تقاضای بین‌المللی برای صادرات چین کاسته شده‌است که این موضوع تلاطماتی را در اقتصاد جهانی پدید آورده‌است.
میزان ذخایر ارز خارجی چین در پایان سال ۲۰۱۰ حدود ۲٫۸۵ تریلیون دلار بوده‌است که این کشور را با اختلاف بسیار صاحب بزرگترین ذخایر ارزی دنیا کرده‌است. چین همچنین بیش از ۱٫۱۶ تریلیون دلار اوراق قرضه دولتی آمریکا را خریداری کرده و بزرگترین دارندهٔ خارجی دیون دولتی آمریکا محسوب می‌شود. چین همچنین در سال ۲۰۱۲ بیش از هر کشور دنیا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به میزان ۲۵۳ میلیارد دلار دریافت کرده‌است. این موضوع که چین ارز خود را ارزان نگه داشته همواره موجب تنش‌هایی میان این کشور و اقتصادهای بزرگ دیگر شده‌است. چین همچنین به دلیل حجم وسیع تولید کالاهای تقلبی مورد انتقاد قرار گرفته‌است. 


زبان چین
زبان رسمی چین گویش استاندارد زبان ماندارین است. حدود ۷۰ درصد مردم چین به گویش‌های مختلف زبان ماندارین صحبت می‌کنند. گویش استاندارد این زبان که برگرفته از گویش پکنی است زبان ارتباطی گروه‌های مختلف زبانی در سراسر چین است. ۲۲۹ زبان زنده دیگر نیز در چین تکلم می‌شود که اغلب آنها به گروه زبان های چینی از خانواده چینی-تبتی تعلق دارند. زبان‌های وو (شامل شانگهایی)، یوئه (شامل کانتونی و تایشانی)، مین (شامل هوکین)، شیانگ و هاکا از جمله مهمترین زبان‌های این گروه هستند.
زبان‌های شاخه تبتی-برمه ای مثل شیانگ، ناسی و یی نیز در نقاط مختلف تبت و دشت‌های یون‌نان-گویجو صحبت می‌شوند. سایر اقلیت‌های زبانی جنوب غرب چین هم جوانگ، تایلندی، دونگ و سویی از خانواده تایلندی-کادای، میائو و یائو از خانواده همونگ-مین، و وا از خانواده آستروآسیایی هستند. در شمال شرق و شمال غرب چین هم گروه‌های قومی اقلیتی زندگی می‌کنند که به زبان های آلتایی همچون منچو و مغولی و چندین زبان از گروه ترکی تبار مثل اویغوری، قزاقی، قرقیزی و سالار سخن می‌گویند. زبان کره ای نیز زبان مادری گروهی از اهالی مرز چین و کره شمالی است. سریکلی زبان تاجیک های غرب سین کیانگ است که به گروه زبان‌های ایرانی شرقی از خانواده هند و اروپایی تعلق دارد. بومیان تایوانی نیز که اقلیت کوچکی در خاک اصلی چین هستند به زبان‌های خانواده آسترونزی سخن می‌کویند.
حروف چینی هزاران سال است که برای نوشتن زبان‌های چینی استفاده می‌شود. این نویسه‌ها به گویشوران زبان‌های و گویش‌های مختلف که برای هم قابل فهم نیستند، اجازه می‌دهند که از طریق نوشتار منظور هم را متوجه شوند. در سال ۱۹۵۶ دولت چین حروف چینی ساده شده را معرفی کرد که امروزه چینی سنتی را منسوخ کرده‌است. الفبای استانداردی هم برای لاتین‌نویسی زبان چینی تهیه شده که به پین یین معروف است. زبان تبتی از الفبایی بهره می‌گیرد که از متن‌های هندی اقتباس شده و زبان اویغوری بیشتر با الفبای فارسی-عربی نگاشته می‌شود. خط مغولی و خط منچو نیز از الفبای باستانی اویغور اقتباس شده‌اند. زبان جوانگ نیز امروزه از الفبای لاتین برای نگارش بهره می‌برد. 


هزینه زندگی در چین

 

میانگین رستوران
21.00 ¥ وعده غذایی، رستوران ارزان
150.00 ¥ وعده غذایی 2 نفره، رستوران سطح متوسط
26.50 ¥ مک دونالد و رستوران های مشابه
26.96 ¥ کاپوچینو
3.33 ¥ کوکا/پپسی (بطری نیم لیتری)
2.04 ¥ آب معدنی (بطری نیم لیتری)

 


 

میانگین بازار
12.94 ¥ شیر (یک لیتری)
9.86 ¥ قرص نان تازه (500 گرمی)
6.20 ¥ برنج (1 کیلو گرم)
11.45 ¥ تخم مرغ (12 تایی)
83.44 ¥ پنیر محلی (1 کیلو گرم)
24.86 ¥ سینه مرغ، بدون پوست و استخوان (1 کیلو گرم)
11.14 ¥ سیب (1 کیلو گرم)
10.60 ¥ پرتقال (1 کیلو گرم)
7.44 ¥ گوجه (1 کیلو گرم)
5.48 ¥ سیب زمینی (1 کیلو گرم)
4.03 ¥ کاهو(1 بوته)
3.78 ¥ آب معدنی (بطری 1.5 لیتری)

 

میانگین حمل ونقل
2.00 ¥ بلیط یک طرفه (حمل و نقل محلی)
100.00 ¥ رفت و آمد ماهیانه (بطور منظم)
11.00 ¥ ورودی تاکسی (طبق تعرفه)
2.40 ¥ تاکسی، 1 کیلو متر (طبق تعرفه)
31.20 ¥ تاکسی ساعتی (طبق تعرفه، 1 ساعت)
7.90 ¥ بنزین (1 لیتر)
150,000.00 ¥ فولکس واگن گلف 1.4 90 KW (ماشین های جدید مشابه)

 

میانگین صنایع همگانی (ماهیانه)
328.40 ¥ برق، سیستم گرمایشی، آب (آپارتمان 85 متری)
0.29 ¥ تعرفه محلی تلفن همراه (بدون تخفیف و طرح، 1 دقیقه)
113.54 ¥ اینترنت (6 مگابایت، نا محدود، کابل/ADSL)

 

میانگین ورزش و سرگرمی
230.60 ¥ باشگاه تناسب اندام (ماهیانه بزرگسال)
77.56 ¥ اجاره زمین تنیس (1 ساعت، روز های آخر هفته)
70.00 ¥ سینما (1 جایگاه)

 

میانگین لباس و کفش
596.20 ¥ شلوار جین (Levis یا مارک های مشابه)
303.09 ¥ لباس تابستانی (فروشگاههای زنجیره ای Zara, H&M,…)
640.90 ¥ کفش نایک (1 جفت)
591.83 ¥ کفش چرم مردانه (1 جفت)

 

میانگین اجاره ماهیانه
3,737.98 ¥ آپارتمان (1 خوابه) در مرکز شهر
2,107.50 ¥ آپارتمان (1 خوابه) خارج از مرکز شهر
8,153.59 ¥ آپارتمان (3 خوابه) در مرکز شهر
4,404.84 ¥ آپارتمان (3 خوابه) خارج از مرکز شهر

 

میانگین خرید آپارتمان
33,505.27 ¥ آپارتمان در مرکز شهر (قیمت هر متر مربع)
16,530.66 ¥ آپارتمان خارج از مرکز شهر (قیمت هر متر مربع)

 

میانگین حقوق
4,671.16 ¥ میانگین مصرف ماهیانه (بعد از پرداخت مالیات)
6.18 درصد نرخ بهره وام مسکن (سالیانه)
1401/12/20

|| آسیا در دیگر کشور ها ||

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top