رزرو وقت مشاوره

بررسی شانس های مهاجرت

02126421612

||  

نیروی متخصص در استرالیا

  ||


 
 

مهاجرت به استرالیا از طریق نیروی متخصص
ویزای 189 استرالیا
ویزای 189، ویزایی دائم است و از این جهت هم برای اکثر متقاضیان مهاجرت به استرالیا ، مطلوبترین نوع ویزا برای اخذ اقامت استرالیا میباشد. اخذ این ویزا‌ نیازی به حمایت یا اسپانسرشیپ ندارد و صرفا کسب امتیاز لازم در رشته مورد نظر، برای دریافت این ویزای استرالیا کافی خواهد بود.
ویزای 189 مختص افرادی است که مشاغلشان در لیست اول مشاغل استرالیا یا همان MTLSSL قرار دارد. توجه داشته باشید که متقاضیان ویزای 189، فقط امکان استفاده از رشته های MLTSSL در این لیست را دارند.
ظرفیت این ویزا برای سال مالی 2019 تا 2020 استرالیا، معادل 18652 نفر تعیین شده است که به معنای حداکثر تعداد افرادی است که اجازه دارند در رشته های مختلف کاری، این ویزا را دریافت کنند.
ظرفیت نسبتا کم این ویزا باعث شده است که حداقل امتیاز لازم برای قبولی در این روش و اخذ این ویزا به بالای 80 امتیاز برسد که البته برای رشته های مختلف متفاوت است. با توجه به این موضوع، بیشتر متقاضیان ویزای مهارت استرالیا از طریق ویزاهای 491 و 190 (که در ادامه توضیح داده شده اند) اقدام میکنند.
آخرین امتیاز قبولی ویزای 189 برای مشاغل مختلف استرالیا به صورت ماهیانه توسط اداره مهاجرت استرالیا منتشر میشود.

 

مزایای ویزای 189
• اخذ اقامت دائم استرالیا
• فرزندان افراد دارای ویزای 189 که در استرالیا متولد میشوند، به طور خودکار شهروند استرالیا محسوب میشوند.
• امکان استفاده از بیمه درمانی استرالیا
شرط اصلی اقدام برای ویزای 189، کسب امتیاز لازم (بالای ۸۵ امتیاز) برای رشته کاری متقاضی در لیست MLTSSL است.

 

ویزای 190 استرالیا
ویزای 190 استرالیا مشابه ویزای 189 است با این تفاوت که برای اقدام برای این ویزا، نیاز به اسپانسرشیپ ایالتی است. برای جبران کمبود نیروی کار محلی، ایالتهای شش گانه استرالیا اقدام به اسپانسر کردن متقاضیانی میکنند که حرفه آنها صرفا در آن ایالت مورد نیاز است. شرط کلی برای این موضوع، دادن تعهد برای اقامت حداقل دو ساله در ایالت مربوطه توسط متقاضی میباشد.
شرط اصلی اقدام برای ویزای 190، داشتن حداقل 60 امتیاز و همچنین موافقت یک ایالت در استرالیا برای اسپانسر کردن فرد متقاضی میباشد.
مزیت اصلی ویزای 190 نسبت به ویزای 189 این است که امکان انتخاب شغل از هر دو لیست مشاغل MLTSSL و STSOL وجود دارد در حالی که برای ویزای 189، شغل متقاضی باید حتما صرفا در لیست MLTSSL وجود داشته باشد. البته امتیاز لازم برای این ویزا هم به مراتب کمتر از ویزای 189 است.
توجه داشته باشید که متقاضیانی که 60 امتیاز دارند، میتوانند با این ویزا کمبود امتیاز خود تا 65 امتیاز را از طریق اخذ اسپانسرشیپ ایالتی جبران کنند.

مزایای ویزای 190
• اخذ اقامت دائم استرالیا
• فرزندان افراد دارای ویزای 190 که در استرالیا متولد میشوند، به طور خودکار شهروند استرالیا محسوب میشوند.
• امکان استفاده از بیمه درمانی استرالیا


ویزای 491 استرالیا
ویزای 491 استرالیا دارای اعتبار 5 ساله است و مانند ویزای 190، برای اقدام برای این ویزا، نیاز به اسپانسرشیپ ایالتی خواهد بود. البته امکان استفاده از امتیاز اقامت خویشاوندان نزدیک در استرالیا نیز برای این ویزا وجود دارد.
امکان اقدام برای این ویزا برای افرادی که 50 امتیاز دارند وجود دارد چرا که برای ویزای 491، دریافت اسپانسرشیپ ایالتی 15 امتیاز به مجموع امتیاز متقاضیان اضافه میکند. بعد از دریافت ویزای موقت 491، چنانچه فرد به مدت 3 سال در هر کدام از مناطق کم جمعیت استرالیا اقامت داشته باشد و با حداقل حقوق سالانه 53900 دلار استرالیا در این کشور مشغول به کار باشد ( به صورت تمام وقت یا مجموع معادل پاره وقت در هر رشته کاری)، امکان اقدام برای ویزای دائم (ویزای 191) وجود دارد. توجه داشته باشید که حقوق ذکر شده، تقریبا حداقل حقوق قانونی کار در کشور استرالیا است.
به غیر از سیدنی، ملبورن و بریزبن، تمامی شهرهای استرالیا جزو مناطق کم جمعیت حساب میشوند.
برای ویزای 491 استرالیا، امکان انتخاب رشته از هر کدام از لیستهای MLTSSL ، STSOL و یا Regional وجود دارد.

 

مزایای ویزای 491
• امکان اخذ اقامت دائم استرالیا بعد از سه سال زندگی و کار در مناطق کم جمعیت استرالیا
• امکان استفاده از بیمه درمانی استرالیا
• امکان نقل مکان به ملبورن، سیدنی یا بریزبن بعد از دریافت ویزای دائم
شرط اصلی اقدام برای ویزای 491، داشتن حداقل 50 امتیاز و همچنین موافقت یک ایالت در استرالیا برای اسپانسر کردن فرد متقاضی میباشد.
ظرفیت این ویزا، حداکثر 15000 متقاضی در سال است.

 


محدودیت دارندگان ویزای 491 برای دریافت ویزاهای دیگر استرالیا
دارندگان ویزای 491 استرالیا نمیتوانند در بازه سه ساله نخست دریافت ویزای 491 برای ویزاهای زیر اقدام کنند:
• ویزای ازدواج برای متقاضیانی که در هنگام ارسال درخواست ویزا داخل استرالیا هستند.
• ویزای استعدادهای درخشان برای متقاضیانی که در هنگام ارسال درخواست ویزا داخل استرالیا هستند.
• ویزاهای سرمایه گذاری استرالیا شامل ویزاهای 188 و 132.
• ویزاهای دیگر مهارت استرالیا شامل ویزاهای 189، 190 و 186 استرالیا.

 

مراحل اقدام برای مهاجرت کاری به استرالیا از قرار زیر است:
- اولین مرحله برای اقدام برای ویزای مهارت استرالیا، ارزیابی شغلی متقاضی با سازمان تخصصی ارزیابی کننده مربوطه است. این مرحله ممکن است تا 3 ماه به طول بیانجامد و لازم به ذکر است که اکثر سازمانهای ارزیابی مهارتی، نیازی به ارایه مدرک تسلط زبان ندارند
- دومین مرحله، Expression of Interest یا ابراز تمایل برای درخواست ویزا است. در این مرحله،‌متقاضی، اطلاعات امتیاز خود را به اداره مهاجرت استرالیا ارایه میکند و سیستم اتوماتیک اداره مهاجرت استرالیا، بر مبنای امتیاز متقاضی و در صورت داشتن امتیاز لازم، برای وی دعوتنامه برای اقدام برای ویزای استرالیا صادر میکند.
اخذ اسپانسرشیپ ایالتی هم در همین مرحله انجام میشود. این مرحله به حداقل چند هفته زمان نیاز دارد و در صورتی که امتیاز متقاضی به مقدار لازم نرسد، اطلاعات وی تا 2 سال در سیستم ذخیره میشود.
- مرحله آخر، درخواست ویزا است که طی آن، اداره مهاجرت استرالیا تمامی مدارک متقاضی و وابستگان وی را دریافت میکند و در صورت تطابق مدارک ارایه شده با اطلاعات داده شده توسط متقاضی، ویزای متقاضی را صادر میکند. زمان لازم برای این مرحله متغیر است ولی به طور متوسط حدود 9 ماه خواهد بود.

 

هزینه ارزیابی شغلی و تحصیلی (مختص ویزای مهارت)
بسته به شغل متقاضی، برای مهاجرت به استرالیا از طریق مهارت، سازمانی تخصصی مسولیت ارزشیابی مدارک کاری و تحصیلی متقاضیان را بر عهده دارد. این پروسه اولین قدم برای مهاجرت به استرالیا از طریق Skilled Worker به حساب می آید و بسته به نوع سازمان ذیربط، هزینه های متفاوتی در بر دارد.


هزینه سازمانهای ارزیابی استرالیا به ترتیب زیر میباشد:

 

1124 دلار استرالیا

سازمان مهندسین استرالیا (بیشتر مشاغل مهندسی)

500 دلار استرالیا

انجمن کامپیوتر استرالیا (مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر)

550 دلار استرالیا

موسسه مدیریت استرالیا (مشاغل مدیریتی)

1000 دلار استرالیا

سازمان TRA (مشاغل فنی و حرفه ای)

880 دلار استرالیا

سازمان VET Assess (مشاغل گوناگون دیگر)

 

 

هزینه ویزا
اداره مهاجرت استرالیا هزینه ای برای بررسی ویزا از متقاضیان دریافت میکند که نسبت به نوع ویزا متغیر است و بدیهی است که در صورت رد شدن درخواست ویزا، این هزینه ها به متقاضی عودت داده نمیشود. هزینه ویزاهای مهاجرت نیروی متخصص Skilled Workers استرالیا در سال 2020 به ترتیب زیر میباشد:
متقاضی اصلی: 4045 دلار استرالیا
همسر و همراهان بالای 18 سال: 2020 دلار استرالیا
فرزندان زیر 18 سال: 1015 دلار استرالیا

 

مهاجرت کاری به استرالیا و امتیاز بندی ویزای کار 189، 190 و 491 استرالیا 
مهاجرت کاری به استرالیا یکی از متداولترین راهها برای اخذ اقامت استرالیاست. متداولترین ویزاهای مهارت استرالیا، ویزایهای 189، 190 و 491 هستند.
سیستم گزینشی متقاضیان مهاجرت به استرالیا بر مبنای امتیاز میباشد و برای اقدام برای ویزا، متقاضی نیاز به داشتن حداقل 65 امتیاز دارد.
برای اقدام برای ویزاهای مهارت استرالیا، متقاضی مهاجرت به استرالیا باید شاغل به حرفه ای باشد که در لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا وجود دارد. برای مشاهده این لیست میتوانید از این لیست مشاغل بازدید فرمایید.
توجه داشته باشید که مشاغل در این لیست به 3 دسته MLTSSL ، STSOL و ROL تقسیم میشوند :
MLTSSL مخفف عبارت Medium and Long Term Strategic Skill List میباشد و در واقع شامل مشاغلی است که کشور استرالیا در بلند مدت به آنها نیاز دارد.

STSOL مخفف عبارت Short Term Skilled Occupation List است و شامل مشاغلی است که کشور استرالیا در کوتاه مدت به آنها نیاز دارد.

ROL مخفف Regional Occupation List شامل مشاغلی است که کشور استرالیا صرفا در مناطق کم جمعیت به آنها نیاز دارد.


قبل از ارائه توضیح درباره انوع ویزاهای مهارت استرالیا، توجه شما را به توضیحاتی درباره نحوه محاسبه امتیاز برای این ویزاها جلب میکنیم. در ضمن توجه داشته باشید که توضیحات زیر مختص رشته های غیر پزشکی است و روند مهاجرت پزشکان به استرالیا با رشته های غیر پزشکی متفاوت میباشد.
در این برنامه نیز متقاضی بر اساس شرایط خود که شامل زمینه ی تخصص و تحصیل، سابقه کاری و شرایط بازار کار کانادا امتیازاتی را دریافت می کند. این روش مهاجرتی شامل 2 مرحله می شود. فرد متقاضی میبایست حداقل 67 امتیاز در مرحله ی اول دریافت کند تا واجد شرایط برای اقدام به برنامه اکسپرس اینتری فدرال کانادا شود بعد از اینکه فرد متقاضی واجد شرایط، پروفایل آنلاین خود را در سایت اداره مهاجرت کانادا تکمیل کرد وارد سیستم رقابتی و رتبه بندی یا همان مرحله دوم می شود و هرچه امتیار بالاتری از این سیستم رتبه بندی دریافت کند شانس بیشتری برای پذیرفته شدن دارد. حداکثر امتیازی که می شود در این مرحله دریافت کرد 1200 می باشد. بعد از پذیرفته شدن، متقاضی باید مدارک تکمیلی را ارسال کند و هم چنین مدارکی را ارایه دهد که ثابت کند شخص تمکن مالی برای ساپورت کردن خود و همراهان خود را دارد. هم چنین باید گواهی عدم سو پیشینه ارایه دهد. متقاضی و همراهان آن مورد بررسی پزشکی و امنیتی قرار می گیرند و اگر مشکلی وجود نداشت پرونده ی آن ها برای گرفتن ویزای دایم کانادا پی گیری می شود. بعد از ورود به کانادا اگر متقاضی سه سال از 5 سال را در کانادا بماند پاسپورت کانادایی را دریافت میکند.

 

سن
اولین شرط برای اقدام برای مهاجرت کاری به استرالیا، داشتن سن کمتر از ۴۵ سال است. جدول امتیاز بندی سن برای مهاجرت کاری به استرالیا از قرار زیر است:
• 18 تا 25 سال – 25 امتیاز
• 25 تا 33 سال – 30 امتیاز
• 33 تا 40 سال – 25 امتیاز
• 40 تا 45 سال – 15 امتیاز
بهترین سن اقدام و تشکیل پرونده به منظور مهاجرت 25 تا 33 سال میباشد، زیرا همانطور که میبینید، حداکثر امتیاز سن به متقاضیان بین 25 تا 33 سال تعلق میگیرد.

 

مدرک زبان
داشتن حداقل نمره آیلتس 6.0 در همه مهارتها یا معادل آن در آزمونهای استاندارد بین المللی دیگر از قبیل TOEFL IBT و یا PTE برای اقدام برای مهاجرت به استرالیا از طریق مهارت یا همان روش Skilled Workers الزامی میباشد و البته امتیازی به آن تعلق نمیگیرد، کسب حداقل نمره 7.0 در همه مهارتها در امتحان آیلتس، 10 امتیاز و حداقل نمره 8.0 در همه مهارتها در این امتحان، 20 امتیاز به امتیازهای متقاضی اضافه میکند.
مدت اعتبارمدرک زبان برای اداره مهاجرت استرالیا حداکثر سه سال میباشد.
توجه داشته باشید که امکان ارائه انواع دیگر مدارک زبان مانند تافل، پی تی ای و … هم به اداره مهاجرت استرالیا وجود دارد. آزمونهای انگلیسی مورد قبول اداره مهاجرت استرالیا و امتیاز آنها در جدول زیرآمده اند:

 

 

بدون امتیاز

۱۰ امتیاز

۲۰ امتیاز

IELTS

Per skill 6.0

Per skill 7.0

Per skill 8.0

OET

Per skill C+

Per skill B

Per skill A

TOEFL iBT

Listening:12
Reading:13
Writing:21
Speaking:18

Listening:24
Reading:24
Writing:27
Speaking:23

Listening:28
Reading:29
Writing:30
Speaking:26

PTE Academic

Per skill 51

Per skill 65

Per skill 79

CAE

Per skill 169

Per skill 185

Per skill 200

 

در حال حاضر، اکثر متقاضیان مهاجرت به استرالیا امتحان PTE را انتخاب میکنند.

مدرک تحصیلی
سطح تحصیلات متقاضیان ویزاهای Skilled Workers استرالیا با توجه به سطح مدرک امتیاز متفاوتی دارند

مدرک فوق دیپلم 10 امتیاز

کارشناسی و کارشناسی ارشد 15 امتیاز

دکترا و بالاتر 20 امتیاز

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی متقاضیان ایرانی
بر مبنای توصیه وزارت آموزش استرالیا ، دانشگاهها و موسسات آموزشی ایران به دو دسته درجه 1 (Section 1) و درجه 2 (Section 2) تقسیم میشوند.
در صورت درجه 1 بودن دانشگاه، ارزش مدرک مطابق با مدارک اخذ شده از دانشگاههای استرالیا است . به طور مثال، چنانچه متقاضی، فارغ التحصیل دانشگاه آزاد تهران باشد، از آنجا که این دانشگاه درجه 1 حساب میشود، امتیاز کامل مدرک کارشناسی را دریافت میکند.
حال اینکه مدارک دانشگاهی که از دانشگاههای درجه 2 ایران دریافت شده اند، با ارزشی پایینتر از ارزش اسمی آنها ارزشیابی خواهند شد. به طور مثال، ارزش مدرک کارشناسی اخذ شده از دانشگاه آزاد مرند، معادل فوق دیپلم در نظر گرفته میشود.

داشتن سابقه کاری مرتبط با رشته تحصیلی پس از فراغت از تحصیل در خارج از کشور استرالیا، میتواند طبق جدول زیر تا 15 امتیاز به متقاضیان مهاجرت به استرالیا کمک کند.

سابقه کار در 10 سال قبل از اقدام برای مهاجرت:

• حداقل 3 سال – 5 امتیاز

• حداقل 5 سال -10 امتیاز

• حداقل 8 سال -15 امتیاز

برای اثبات سابقه کار، الزاما نیازی به سابقه بیمه نمیباشد و در بعضی موارد، به تشخیص کارشناس پرونده ‌ارائه مدارکی مانند نامه اشتغال به کار، صورتحساب بانکی، فیش حقوقی، قرارداد و … برای کسب امتیاز سابقه کار کفایت میکند. البته برای بعضی از مشاغل هم داشتن بیمه تامین اجتماعی ضروری است.
توجه داشته باشید که مهاجرت به استرالیا بدون سابقه کار هم برای بعضی مشاغل امکانپذیر است که البته این مساله به سازمان ارزیابی کننده شغل متقاضی بستگی دارد. بطور مثال، حسابداران و مهندسین الزاما نیازی به سابقه کار ندارند (البته مادامی که حد نصاب جمع امتیاز آنها به مقدار لازم(65) برسد) و در صورت جبران کمبود امتیاز سابقه کار از طریق سایر فاکتورها (مانند نمره زبان، مدرک تحصیلی، امتیاز همسر و …)، امکان مهاجرت به استرالیا بدون سابقه کار برای این دسته از مشاغل وجود دارد.
حال آنکه متقاضیان مهاجرت به استرالیا از طریق مشاغلی مانند برقکار و تکنیسین عمران،امکان مهاجرت بدون سابقه کار را حتی در صورت داشتن مجموع امتیاز مورد نیاز، نخواهند داشت. همانطور که اشاره شد، تشخیص اینکه آیا امکان مهاجرت به استرالیا بدون سابقه کار برای شغلی وجود دارد بستگی به نظر سازمان ارزیابی کننده مهارت دارد. مسولیت این سازمان، ارزیابی تخصصی مدارک تحصیلی و شغلی متقاضی و تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت وی در شغل مورد نظر میباشد.

امتیاز مجرد بودن یا داشتن همسر

افراد مجرد 10 امتیاز اضافی دریافت میکنند و افراد متاهل هم در صورتی که شرایط زیر را داشته باشند میتوانند امتیاز بگیرند:
امتیاز مجرد بودن یا داشتن همسر

• در صورتی که سن همسر، کمتر از 45 سال باشد و نمره آیلتس 6.0 در همه مهارتها یا معادل آن در سایر آزمونهای زبان را داشته باشد، 5 امتیاز اضافه میشود.
البته ذکر این نکته لازم است که برای اکثر قریب به اتفاق ویزا های مهارت و سرمایه ¬گذاری استرالیا نیز، ارایه نمره آیلتس 4.5 برای همسر در هنگام اخذ ویزا الزامی می¬باشد و در غیر اینصورت، متقاضی نیاز به پرداخت مبلغ 4885 دلار استرالیا به عنوان جریمه خواهد داشت که در عوض، می¬تواند در استرالیا در دوره های آموزش انگلیسی شرکت کند. البته این مساله محدود به همسر نمیشود و برای تمام متقاضیان ثانویه بالای 18 سال الزامی است.

• چنانچه همسر علاوه بر شرط بالا، در شغلی اشتغال داشته باشد که در لیست مورد نیاز اداره مهاجرت باشد، امکان دریافت 5 امتیاز دیگر خواهد بود و بدین ترتیب جمع امتیاز همسر به 10 میرسد.

اسپانسرشیپ ایالتی

برای ویزاهای مهارت 190 و 491، اخذ اسپانسرشیپ ایالتی به ترتیب 5 و 15 امتیاز به متقاضی کمک خواهند کرد.
اسپانسرشیپ ایالتی چیست؟ جذب نیروی کار توسط ایالتهایی از استرالیا است که در زمینه های مختلف کاری دچار کمبود نیروی کار محلی هستند. در صورتی که شغل متقاضی جزو مشاغل مورد نیاز این ایالتها باشد، این ایالتها میتوانند کمبود امتیاز را جبران کنند و به اصطلاح اسپانسر متقاضی گردند. در این صورت، متقاضی تعهد دارد برای مدت مشخصی در ایالت مربوطه زندگی و کار کند.
توجه داشته باشید که ظرفیت اسپانسرشیپ ایالتها متغیر است و این ظرفیت به طور سالانه توسط اداره مهاجرت استرالیا تعیین میشود.

آزمون ناتی Naati
موفقیت در آزمون مترجمی حرفه ای ناتی استرالیا میتواند 5 امتیازدیگر به متقاضیان مهاجرت استرالیا کمک کند.

تحصیل در استرالیا
متقاضیانی که به مدت 2 سال درمقاطع تحصیلات عالی (فوق لیسانس به بالا) استرالیا تحصیل کرده اند میتوانند از 5 امتیاز برای دوره تحصیل خود در استرالیا بهره مند شوند.
علاوه بر 5 امتیاز بالا، افرادی که در استرالیا تحصیل کرده اند و در رشته های مهندسی، علوم و ریاضی فارغ التحصیل شده اند، 10 امتیاز اضافی دیگر نیز دریافت میکنند. توجه داشته باشید که این امتیاز صرفا مختص افرادی است که در مقاطع حداقل دو ساله PhD و Masters by Research فارغ التحصیل شده اند.


ویزای 482 یا TSS – ویزای کار موقت استرالیا
از ماه مارس سال 2018، دولت استرالیا، ویزای 482 یا TSS را جایگزین ویزای معروف 457 کرد. ویزای TSS یک ویزای موقت است که به دارنده آن اجازه می‌دهد بصورت تمام وقت تحت عنوان شغلی معین و برای یک کسب و کار تعیین شده در استرالیا کار کند. با این نوع ویزا، متقاضی میتواند به همراه اعضای خانواده خود (همسر و فرزند) به مدت دو یا چهار سال (بسته به شغل) در استرالیا اقامت موقت داشته باشد.
این ویزا محدودیت سنی ندارد.

شرایط کلی برای این ویزا
• برخورداری از حمایت (اسپانسرشیپ) یک کارفرما در استرالیا
• داشتن تاییدیه صلاحیت شغلی از سازمان مربوطه (در صورت نیاز)
• داشتن حداقل ۲ سال سابقه کاری مرتبط
• داشتن نمره زبان آیلتس 5.0 در همه مهارتها یا معادل آن در سایر آزمونهای بین المللی
• گواهی عدم سوء پیشینه

اطلاعات بیشتر در مورد این ویزا
ویزای کار موقت استرالیا شامل دو نوع کوتاه مدت و بلند مدت است:
• نوع کوتاه مدت مختص مشاغل کوتاه مدت استرالیا (STSOL)است و دو سال اعتبار دارد.
• نوع بلند مدت مختص مشاغل بلند مدت استرالیا (MLTSSL) است و چهار سال اعتبار دارد.
افرادی که به مدت 3 سال با ویزای نوع بلند مدت در استرالیا اقامت داشته باشند، امکان اقدام برای ویزای دائم استرالیا را دارند.
برای مشاهده لیستهای مختلف مشاغل استرالیا میتوانید از لیست مشاغل بازدید فرمایید.

پروسه اقدام برای این ویزا

قدم اول – حمایت کارفرما
اولین قدم برای این ویزا، اعلام حمایت رسمی یک کسب و کار (Business) برای استخدام فرد متقاضی است. کسب و کار مورد نظر الزاما نباید در استرالیا باشد ولی در عمل، انجام این پروسه برای کسب و کارهایی که در خارج از استرالیا ثبت شده اند بسیار سخت خواهد بود.
در این مرحله، کارفرما باید به صورت رسمی به اداره مهاجرت استرالیا اعلام کند که قصد حمایت (اسپانسرشیپ) کارکنانی در خارج از استرالیا را دارد. این پروسه نیاز به مدارک ثبتی و صورتحسابهای مالی کسب و کار دارد و حدود 1 تا 3 ماه زمان نیاز دارد.
هزینه اداره مهاجرت استرالیا برای بررسی این درخواست ، 420 دلار استرالیا است.

قدم دوم – معرفی شغل متقاضی
بعد از دریافت جواب مثبت در قدم اول، کارفرما باید جزییات دقیق شغل مورد نظر برای متقاضی را طی یک درخواست رسمی دیگر به اداره مهاجرت استرالیا اعلام کند.
هدف این مرحله، اثبات نیاز واقعی کارفرمای استرالیایی به مهارت و شغل متقاضی ویزا و همینطور حمایت از کارکنان بومی استرالیا است.
با هدف اثبات نیاز واقعی کارفرما به کارمند خارجی و همینطور ارتقاء سطح مهارت کارکنان بومی استرالیا، موارد زیر در این مرحله نیاز هستند:

اثبات تلاش کارفرما برای جستجو در بازار کار استرالیا
کارفرما باید طی چهار ماه قبل از ارسال این درخواست، حداقل دو آگهی برای شغل مورد نظر منتشر کرده باشد و هر آگهی باید حداقل 28 روز اعتبار داشته باشد. کارفرما باید ثابت کند که در ابتدا سراغ نیروی کار محلی در استرالیا رفته است ولی نتوانسته است نیروز کار مورد نیاز خود را از داخل استرالیا تامین نماید.

الزام پرداخت حداقل حقوق متعارف برای شغل متقاضی
کارفرما باید با ارائه مدارکی مانند قرارداد کاری متقاضی، ثابت کند که حقوق در نظر گرفته شده برای متقاضی ویزا متعارف بوده و از حقوق متعارف افرادی که کاری مشابه در استرالیا انجام میدهند کمتر نیست. هدف از این کار، جلوگیری از سوء استفاده از کارمندان خارجی و همینطور ترغیب کارفرمایان برای استفاده از کارکنان بومی استرالیا است.

لزوم پرداخت مبلغی برای ارتقاء سطح مهارت کارکنان بومی استرالیا
برای معرفی هر شغل برای کارمند خارجی، کارفرما موظف است مبلغی برای آموزش و ارتقاء سطح مهارت کارکنان بومی استرالیا به اداره مهاجرت این کشور پرداخت کند. این مبلغ برای کسب و کارهای کوچک معادل 2400 یا 4800 دلار استرالیا (برای ویزاهای دو یا چهارساله) و برای کسب و کارهای بزرگ، معادل 3600 یا 7200 دلار استرالیا (برای ویزاهای دو یا چهارساله) میباشد.
هزینه ارسال این درخواست هم به اداره مهاجرت استرالیا، 330 دلار استرالیا است و به حدود 2 تا 3 ماه زمان برای بررسی نیاز دارد.

قدم سوم – ارسال درخواست ویزا
آخرین قدم، ارسال درخواست ویزا به اداره مهاجرت استرالیا است.

هزینه ویزا
همانطور که قبلا اشاره شد، ویزای 482 میتواند دو ساله یا چهار ساله باشد.
• ویزای دو ساله: 1265 دلار استرالیا برای متقاضیان بالای 18 سال و 320 دلار استرالیا برای متقاضیان زیر 18 سال
• ویزای چهار ساله: 2645 دلار استرالیا برای متقاضیان بالای 18 سال و 660 دلار استرالیا برای متقاضیان زیر 18 سال

 


مهاجرت پزشکان به استرالیا
در سالیان اخیر، مهاجرت پزشکان به استرالیا رواج زیادی پیدا کرده است و علت اصلی آن هم نیاز شدید استرالیا به نیروی کار ماهر پزشکی و همچنین درآمد و شرایط خوب زندگی پزشکان در کشور استرالیا است.
در حال حاضر، کشورهایی مانند آمریکا،کانادا و نیوزیلند شرایط بسیار سختی برای مهاجرت پزشکان در نظر گرفته اند و عملا” حتی بعد از گذراندن امتحانات متعدد ، شانس کمی برای ورود به عرصه پزشکی و طبابت در این کشور ها وجود دارد. این در حالی است که استرالیا به دلایل مختلف از جمله سن بالای جمعیت و همچنین تعداد اندک پزشکان نسبت به جمعیت، نیاز زیادی به پزشکان ، پرستاران و بسیاری دیگر از رشته های زیرگروه بهداشت و درمان دارد و شرایط پذیرش آن به مراتب آسانتر از سایر کشورها است.
گذشته از این ، درآمد پزشکان در استرالیا از بسیاری از کشور های اروپایی و همچنین کانادا، بالاتر می باشد و این مسئله بر تمایل پزشکان برای مهاجرت به این کشور افزوده است .
طبق آمار سایت indeed که یکی از سایتهای بزرگ کاریابی استرالیاست، متوسط درآمد یک پزشک عمومی (General Practitioner) در استرالیا حدود 138 دلار استرالیا در ساعت است.
به طور کلی، 3 مسیر اصلی برای مهاجرت پزشکان به استرالیا وجود دارد :
• اقدام به عنوان پزشک عمومی
• اقدام به عنوان پزشکان متخصص
• اقدام به عنوان مدیر درمانگاه
محض اطلاع شما، پروسه مهاجرت پزشکان متخصص بسته به نوع تخصص متفاوت است که اطلاعات آن در قالب مشاوره های تخصصی توسط پزشک مشاور موسسه به پزشکان ارائه میشود.
در ادامه، به شرح مسیر مهاجرت پزشکان به استرالیا با عناوین پزشک عمومی و همچنین مدیر درمانگاه میپردازیم.


مهاجرت به استرالیا به عنوان پزشک عمومی
پروسه مهاجرت پزشکان عمومی به استرالیا از قرار زیر است:
۱- اولین قدم در پروسه مهاجرت پزشکان عمومی به استرالیا، انجام امور ثبت نام سازمانهای AMC و ECFMG هستند. AMC یا Australian Medical Council ارگان ارزیابی کننده سطح علمی پزشکان میباشد و ECFMG هم ارگانی آمریکایی جهت ارزشیابی مدارک تحصیلی پزشکان است.هزینه های ثبت نام برای این پروسه به ترتیب حدود 500 دلار استرالیا و 205 دلار آمریکا هستند.
۲- قدم بعدی پزشکان عمومی برای مهاجرت به استرالیا، کسب نمره قبولی در آزمون AMC MCQ است. این آزمون در کشورهای اطراف ایران برگزار میشود و هزینه آن هم 2720 دلار استرالیا است.
۳- قدم سوم، اخذ نمره قابل قبول در آزمون زبان انگلیسی است. اکثر قریب به اتفاق پزشکانی که قصد مهاجرت به استرالیا را دارند در آزمون OET شرکت میکنند. آزمون OET مخفف Occupational English Test است که در واقع همان زبان تخصصی پزشکان است و بهمین علت، نسبت به سایر آزمونهای زبان انگلیسی مانند آیلتس، برای پزشکان ساده تر است. نمره مورد نیاز برای پزشکان در آزمون OET، نمره B در هر مهارت است که معادل نمره آیلتس ۷ در همه مهارتهاست. امتحان OET هم در کشورهای همسایه ایران برگزار میشود و هزینه آن هم 587 دلار استرالیاست.
۴- پس از کسب نمره قبولی در امتحانات بالا، نوبت اقدام برای ویزایی موقت برای سفر به استرالیا به منظور نهایی کردن پروسه Registration و همچنین اخذ Job Offer خواهد بود.
توجه فرمایید که دو مسیر برای اشتغال پزشکان عمومی در استرالیا وجود دارد:
۱- مسیر پزشکان عمومی که پزشک خانواده یا General Practitioner هستند و میتوانند با کار درمانگاهی وارد استرالیا شده و از درآمد مناسبی بهره مند شوند و در نهایت به اقامت دائم و شهروندی استرالیا دست پیدا کنند.
۲-مسیر بیمارستانی که پس از گذراندن آزمون Clinical و بعد Job offer بیمارستانی، پزشکان می توانند از طریق آن وارد Setting بیمارستانی شوند و بعد از چند سال اشتغال، اقامت دائم و در نهایت Citizenship (شهروندی) دریافت نمایند.
واضح است که در مسیر مهاجرت به استرالیا، ارگان های مختلفی دخیل می باشند که این ارگان ها در هر مرحله از مسیر مهاجرت، وظیفه ارزیابی و تعیین سطح توانمندی متقاضیان را بر عهده دارند . سازمان RACGP هم که معروف به کالج پزشکان عمومی میباشد، مسئولیت ارزیابی و تعیین توانمندی پزشکان در مورد کار در عرصه ی General Practice را بر عهده دارد.
در ضمن، در کشور استرالیا، ارگان اصلی و مهم تصمیم گیرنده درباره صدور مجوز کار و همچنین شماره Registration که معادل نظام پزشکی است ̨ سازمان AHPRA می باشد که این ارگان درواقع تصمیم نهایی را در مورد اعطای حق کار به پزشکان میگیرد.
توجه داشته باشید که نحوه ی تعامل با هر یک از ارگانهای بالا متفاوت است و هر مرحله این مسیر هم نیازمند ارائه مدارک متفاوتی است و ارزیابی های مختلفی را می طلبد . در نهایت، اداره مهاجرت استرالیا مسئول صدور ویزا ، اقامت و یا در نهایت حق شهروندی پزشکان مقیم استرالیا خواهد بود.
فرتاک اندیشان با تجربه ای طولانی در این مسیر و با کادری حرفه ای از وکلا و مشاورین مجرب در طول این مسیر شما را همراهی مینمایند.

مهاجرت به استرالیا به عنوان مدیر درمانگاه
پزشکانی که سابقه اشتغال به کار بعنوان مدیر کلینیک یا بیمارستان را دارند میتوانند از این مسیر برای مهاجرت به استرالیا اقدام کنند. مزیت اصلی این مسیر نسبت به مسیرهای پزشک عمومی و متخصص، عدم نیاز به شرکت در امتحانات تخصصی پزشکی و همچنین Registration استرالیا است. مزیت دیگر این مسیر هم، امکان دریافت ویزای ۴ ساله موقت در بدو ورود به استرالیاست که این ویزای موقت، به شرط 2 سال اقامت در استرالیا و 1 سال کار تمام وقت (با هر عنوان شغلی)، تبدیل به ویزای دایم میشود. پروسه مهاجرت پزشکان به استرالیا به عنوان مدیر درمانگاه به شرح زیر است:
۱- قدم اول، ارسال مدارک تحصیلی و کاری به سازمان ارزشیابی ذیربط جهت ارزیابی صلاحیت کاری متقاضی است.
این مرحله حدود 3 ماه زمان نیاز دارد و هزینه دولتی آن هم 880 دلار استرالیاست.
۲- قدم دوم، ارسال تقاضای صدور دعوتنامه برای ویزای مهارت به یک ایالت در استرالیا میباشد. این مرحله معمولا هزینه ای ندارد و حدود 3 تا 4 ماه زمان نیاز دارد.
۳- پس از اخد دعوتنامه، متقاضی باید برای ویزا اقدام کند که بازه زمانی آن بین ۶ تا ۹ ماه است و هزینه آن هم بسته به تعداد اعضاء خانواده متغیر است.
توجه فرمایید که برای مهاجرت به استرالیا به عنوان مدیر درمانگاه، داشتن شرایط زیر لازم است:
• سن زیر 45 سال
• داشتن مدرک تحصیلی پزشک عمومی
• داشتن حداقل یک سال سابقه کار بعنوان مدیر درمانگاه
• کسب نمره آیلتس 7.0 یا OET نمره B در همه مهارتها
توجه فرمایید که مسیر مدیر کلینیک صرفا برای اخذ ویزا کاربرد دارد و پس از اخذ ویزا، متقاضی هیچ الزامی برای کار به عنوان مدیر کلینیک در استرالیا ندارد و میتواند با هر عنوانی (حتی پزشک، مشروط به قبولی در امتحانات مربوطه) در استرالیا فعالیت کند. البته لازم به ذکر است، مسئولیت پیدا کردن کار پس از اخذ ویزا بر عهده شخص متقاضی است

 

مهاجرت پزشکان به استرالیا 
آخرین لیست مشاغل مورد نیاز استرالیا در 5 مارس 2019 منتشر شده و در تاریخ 29 اکتبر 2019 هم بازبینی شده و البته تغییری نداشته است.
محض اطلاع، تعریف واژه های مربوط به لیست مشاغل در زیر ذکر شده است:
سازمان ارزیابی: سازمان تخصصی که نقش ارزیابی مهارت متقاضیان مهاجرت به استرالیا را دارد. وظیفه این سازمان، بررسی مدارک تحصیلی و کاری متقاضی و اعلام نظر درباره شایستگی حرفه ای وی برای اقدام برای مهاجرت به استرالیا میباشد.
کد : کد یکتای شغل (ANZSCO) که مختص برنامه های مهاجرتی کشورهای استرالیا و نیوزلند است.
گروه: گروه شغلی در لیست مشاغل از این جهت که شغل مورد نظر جزو کدام یک از گروههای MLTSSL (بلندمدت) ، STSOL (کوتاه مدت) و یا ROL (مخصوص مناطق دوردست) است. توضیح اینکه:

• رشته های MLTSSL امکان اقدام برای همه ویزاهای 189، 190 و 491 را دارند.
• رشته های STSOL صرفا امکان اقدام برای ویزاهای 190 و 491 را دارند.
• رشته های ROL فقط امکان اقدام برای ویزای 491 را دارند.

1401/12/21

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top