رزرو وقت مشاوره

بررسی شانس های مهاجرت

02126421612

||  

اقامت آمریکا از طریق لاتاری

  ||


 
 
لاتاری

لاتاری به زبان انگلیسی به معنای قرعه کشی یا بخت آزمایی است. به هر برنامه‌ای که در طی آن به وسیله انجام قرعه‌ کشی به برخی از شرکت کنندگان جایزه داده شود، لاتاری می‌گویند. ارزان ترین، سریعترین و آسان ترین روش مهاجرت به آمریکا، ثبت نام در برنامه قرعه کشی ویزای تنوع نژادی آمریکا به نام ویزای Diversity (DV) است که به لاتاری گرین کارت مشهور است. برنامه قرعه کشی ویزای تنوع نژادی اولین بار توسط سناتور تد کندی مطرح شد. قانون مهاجرت 1990 که شامل برنامه لاتاری گرین کارت بود، توسط جورج بوش در تاریخ 29 نوامبر 1990 امضا شد. مطابق این برنامه سالانه 55000 ویزا برای حفظ تنوع نژادی در آمریکا بر اساس قرعه کشی بین متقاضیان تقسیم میشود. با ثبت نام لاتاری آمریکا ، اطلاعات شما در یک پایگاه داده یا POOL ذخیره می‌شود، سپس در موعد مقرر میان افراد ثبت نام شده در لاتاری یک قرعه‌ کشی صورت می‌گیرد و کامپیوتر تعدادی از این افراد را به صورت تصادفی به عنوان برندگان لاتاری انتخاب می‌کند. برندگان لاتاری گرین کارت آمریکا جز خوش شانس ترین مردم جهان هستند که از بین حدود 12 میلیون نفر شرکت کننده انتخاب می‌شوند.

 


هر کشور حداکثر 7% از کل سهمیه ویزاهای لاتاری را دریافت می‌کند و البته عموما هیچ کشوری به این حد نصاب نمی‌رسد. ایران یکی از کشورهایی است که تقریبا بیش از 6% از این ویزاها را دریافت می‌کند؛ یعنی در هر سال بیش از 3000 ویزای لاتاری برای ایرانیان صادر می‌شود.

 

ثبت نام لاتاری 
ثبت نام لاتاری همه ساله اوایل اکتبر آغاز و تا اوایل نوامبر ادامه دارد. شرط لازم برای ثبت نام لاتاری داشتن دیپلم دوازده ساله یا دو سال سابقه کار طی پنج سال گذشته است. در ثبت نام لاتاری اعضای خانواده شامل همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال باید وارد فرم اولیه شوند. مدارکی برای سفارت ها ارسال نمی‌شود و ثبت نام لاتاری تنها تکمیل فرم های مخصوص به همراه ارسال عکس پرسنلی است.
 

 

اعلام نتیجه لاتاری
نتایج لاتاری گرین کارت همه ساله ماه می میلادی یعنی شش ماه پس از ثبت نام لاتاری از طریق وب سایت رسمی KCC در دسترس است. اگر برنده لاتاری باشید به شما یک شماره پرونده اختصاص داده میشود. اگر در لاتاری انتخاب نشوید میتوانید برای سال بعد شانستان را مجدد امتحان کنید و مجدد برای ثبت نام لاتاری اقدام کنید. البته برای ثبت نام مجدد باید تا اکتبر منتظر بمانید.
 

 

تکمیل فرم DS-260
فرم DS-260 اولین گام یک برنده لاتاری است. فرمی نسبتا طولانی که به صورت آنلاین تکمیل میشود. دانستن زبان انگلیسی برای تکمیل فرم DS-260 لازم است. مهلت تکمیل فرم DS-260 تا سپتمبر سال آینده، هر زمانی که این فرم را تکمیل کنید میتوانید وقت مصاحبه بگیرید.
 

 

وقت سفارت لاتاری
ویزای لاتاری یک ویزای مهاجرتی است و شما بر اساس شماره کیس به سفارت ها ارجاع داده خواهید شد. پس از دریافت وقت سفارت ، شما به مصاحبه خواهید رفت.
مصاحبه در سفارت
هر لباسی دوست دارید بپوشید. هر طور که راحت هستید به سفارت بروید. الزامی به کروات و پوشش رسمی نیست. مدارک مورد نیاز را تامین و اول وقت وارد سفارت شوید. به ترتیب ساعت ورودتان به کابین ها راهنمایی و مصاحبه میشوید. انگشت نگاری هم که بخشی از هر روال سفارتی است.

 

هزینه برنده لاتاری
هزینه های سفارتی یک برنده لاتاری 330 دلار، هزینه های پزشکی برنده لاتاری زیر 100 دلار برای واکسیناسیون در ایران و حدود 270 دلار هزینه تاییدیه پزشکی در خارج از ایران است. هزینه های اداری یک برنده لاتاری شامل ترجمه مدارک است، ترجمه مدارک برنده لاتاری نیاز به تاییدیه های دادگستری و وزارت امور خارجه ندارد. عموما این هزینه کمتر از 100 دلار است.
 

 

صدور ویزای لاتاری تضمینی
در گذشته ویزای لاتاری سه روزه یا دو روزه نیز صادر میشد. اما الان با توجه به ابلاغ 9645 ترامپ و شرایط فعلی عموما در ماه سپتامبر صادر میشود.
شرایط زندگی بعد از برنده شدن در لاتاری
در مقاله قبلی درباره مراحل اداری بعد از برنده شدن در لاتاری ، نحوه کارنت کیس شدن برندگان لاتاری ، چگونگی مراجعه به سفارت آمریکا و مصاحبه برندگان لاتاری در سفارت آمریکا صحبت کردیم. می‌توانید این مطالب را در مقاله مراحل بعد از برنده شدن در لاتاری به صورت کامل مطالعه کنید.
موضوعی که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت، شرایط زندگی برندگان لاتاری بعد از دریافت ویزای لاتاری و چگونگی ورود و زندگی آن ها در کشور آمریکا است. بنابراین قصد داریم به صورت کامل زندگی بعد از لاتاری در آمریکا را از لحظه ورود برنده لاتاری به فرودگاه آمریکا تا زمان دریافت سوشیال ( SSN ) آمریکا ، اجاره خانه در آمریکا و در نهایت یافتن کار مناسب در آمریکا شرح دهیم. چنانچه شما یکی از برندگان خوش شانس لاتاری باشید، بعد از انجام مراحل اداری و دریافت ویزای لاتاری باید قدم به یک زندگی کاملا جدید در آمریکا بگذارید.
مسلما سازگاری با شرایط جدید و از نو شروع کردن زندگی در یک کشور جدید به زمان نیاز خواهد داشت، اما با مطالعه این مقاله و شرکت در مشاوره های لاتاری، می‌توانید این کار را سریع‌تر و با آگاهی و آرامش بیشتری انجام دهید و گرفتار برخی مسائل هزینه بر و استرس زا نگردید. آگاهی از نحوه انجام درست امور مهاجرتی در کشور آمریکا و اطلاع از تجربیات برندگان لاتاری به شما در سازگاری سریع تر با زندگی جدیدتان کمک زیادی خواهد کرد. پس توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

زندگی در آمریکا بعد از لاتاری
هنگامی که درخواست ویزای یک برنده لاتاری مورد تایید قرار بگیرد، از او درخواست می‌شود که به منظور چسباندن ویزا به پاسپورت به سفارت آمریکا مراجعه نماید. پس از چسباندن ویزای لاتاری آمریکا به پاسپورت برنده لاتاری، یک پاکت زرد مهر و موم شده نیز به او تحویل خواهد شد.
پاکت زرد برندگان لاتاری حاوی مدارکی محرمانه است که باید هنگام ورود به فرودگاه های آمریکا، به افسرهای گذرنامه مستقر در فرودگاه تحویل شود. همانطور که روی این پاکت نوشته شده است، به هیچ وجه نباید این پاکت زرد را باز کرد و باید آن را به صورت مهر و موم شده تحویل افسر گذرنامه در فرودگاه آمریکا داد. رنگ پاکت این مدارک محرمانه همیشه زرد بوده است و به همین دلیل پاکت زرد برندگان لاتاری در فرودگاه های بین المللی آمریکا بسیار شناخته شده و مشهور است.
برای سفر به آمریکا می‌توان از پروازهای مستقیم دوحه قطر به آمریکا استفاده کرد که این سفر هوایی بسته ایالت مقصد شما در آمریکا حدود 15 الی  16 ساعت به طول خواهد انجامید. البته در صورتی که توانایی این سفر هوایی طولانی را ندارید، می‌توانید از روش های دیگری استفاده کنید که شامل چند پرواز به کشورهای گوناگون و در نهایت به آمریکا خواهد بود، اما امکان این وجود دارد که سفر شما با تاخیر و هزینه زیادتری به انجام برسد. 
مراحل اداری برندگان لاتاری در فرودگاه آمریکا

پیش از آنکه پرواز شما در فرودگاه آمریکا به زمین بنشیند، مهمانداران برگه هایی آبی را میان مسافران توزیع کرده و از آنان درخواست می‌کنند که این برگه ها را تکمیل نمایند. این برگه های آبی فرم های گمرکی هستند و شما باید در آن‌ها مشخصات فردی، مقدار پول نقد همراه با خود (دلار و سایر ارزها) ، نوع مواد غذایی همراه با خود، ارزش لوازم گرانبهای خود و ... را تکمیل نمایید. عموما اظهاراتی که در این فرم می‌نویسید مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد، بنابراین این برگه آبی را صادقانه تکمیل نمایید.
 

 

کنترل آدرس برنده لاتاری در آمریکا و صدور گرین کارت موقت
در بخش جدیدی که به آنجا راهنمایی می‌شوید، مدارک شما چک می‌شود و از شما تصویربرداری شده، انگشت نگاری می‌شوید و قرنیه چشم شما اسکن خواهد شد. سپس از شما سوال می‌کنند آدرس ثبت شده شما در آمریکا تغییر کرده است یا خیر. در صورتی که این آدرس تغییر کرده است، به شما فرمی می‌دهند که آدرس جدید خود در آمریکا را درون آن می‌نویسید. گفتنی است که در طی انجام مراحل ویزای لاتاری در سفارت از شما آدرسی درون کشور آمریکا درخواست می‌شود که پس از ورود شما به خاک آمریکا گرین کارت شما به آن آدرس ارسال خواهد شد. در صورتی که آدرس شما از مرحله سفارت تا الان تغییر کرده است، حتما در فرودگاه فرم تغییر آدرس را تکمیل نمایید، چرا که در غیر اینصورت گرین کارت شما به آدرس قبلی ارسال خواهد شد.
پس از تکمیل مراحل گفته شده از شما درباره مواد غذایی و وسایلی که همراه خود دارید از شما سوال می‌شود. امکان دارد که کیف و وسایل شما مورد بازرسی قرار گیرد و امکان این نیز وجود دارد که این کار انجام نشود. در هر صورت صادقانه به تمام سوالات جواب دهید و سعی کنید که به منظور جلوگیری از هرگونه دردسر و طولانی شدن روند بازرسی، لوازم اضافی و پول بسیار زیاد با خود به همراه نبرید. پس از اتمام این مراحل افسر مهاجرت مهری بر روی ویزای لاتاری شما خواهد زد، این مهر در حکم گرین کارت موقت برنده لاتاری است و تا یکسال نیز اعتبار دارد. می‌توانید از این مهر به عنوان گرین کارت موقت در آمریکا استفاده کنید و برخی از کارهای اداری خود را انجام دهید. در ادامه بیشتر راجع به این موضوع صحبت خواهیم کرد.
 

 

لوازم مورد نیاز برندگان لاتاری در سفر به آمریکا

یکی از اولین دغدغه هایی که برندگان لاتاری در هنگام سفر به آمریکا با آن مواجه هستند، این موضوع است که چه لوازمی را با خود به آمریکا ببرند. توصیه ما این است که فقط لوازمی را ببرید که واقعا به آن ها احتیاج دارید و شاید خرید آن ها در آمریکا امکان‌پذیر نباشد. بعضی از افراد به اشتباه حجم زیاد از مواد غذایی و گیاهان دارویی را با خود به آمریکا می‌برند و تصور می‌کنند امکان خرید این مواد غذایی در آمریکا وجود ندارد. در صورتی که این تصور درست نیست و در فروشگاه های آمریکایی حجم زیادی از مواد غذایی مخصوص ایرانیان در تنوع های مختلف وجود دارد. گاهی اوقات بردن مواد غذایی و گیاهان دارویی، برنده لاتاری را دچار دردسر کرده است و اثبات این موضوع که گیاهان دارویی ماده مخدر نمی‌باشند، اتلاف وقت و استرس زیادی را به او تحمیل کرده است.
احتیاجی به بردن لوازم خانه و آشپزخانه هم نیست، شما می‌توانید در حراجی های فروشگاه ها تمامی این اجناس را با قیمت های مناسب تهیه کنید. بنابراین فقط سعی کنید وسایل مفید را با خود به همراه ببرید و از بردن بیش از حد پول و لوازم قیمتی خودداری کنید، چرا که شامل مراحل گمرکی و ورود کالا به آمریکا خواهد شد. به همراه داشتن چند دست لباس نو با توجه به آب و هوای ایالت مقصد و به همراه داشتن لوازم بهداشت شخصی بسیار توصیه می‌شود. همچنین سعی کنید قبل از سفر به آمریکا یک کفش نو و محکم تهیه کنید، چرا که قیمت کفش در آمریکا نسبت به ایران گران است و داشتن یک کفش خوب می‌تواند شما را تا مدت ها از خرید کفش بی نیاز کند.
نحوه اجاره خانه در آمریکا برای برنده لاتاری

معمولا اولین کاری که برندگان لاتاری پس از خروج از فرودگاه انجام می‌دهند، استراحت در محل سکونت تعیین شده است. 16 ساعت سفر هوایی هر شخصی را به شدت خسته می‌کند، بنابراین توصیه ما این است که قبل از شروع سفر و ورود به آمریکا محل سکونت خود در آمریکا را رزرو کنید. شما می‌توانید مدتی مهمان خانه دوستان و آشنایان باشید یا آنکه پیش از سفر، با نرم افزارهایی همچون Airbnb خانه ای را برای اقامت موقت خود اجاره کنید. حتما برای این کار از دوستان و آشنایان خود در آمریکا کمک بگیرید و در صورتی که در این کشور کسی را نمی‌شناسید از خدمات موسسات مهاجرتی معتبر به این منظور استفاده کنید.
 

 

نحوه اخذ سوشیال یا SSN برندگان لاتاری

پس از استراحت چند روزه در محل اقامت خود و آشنا شدن با شهر محل سکونت، می‌توانید کارهای اداری مربوط به اقامت خود در آمریکا را آغاز کنید. اولین مرحله دریافت SSN (Social Security Number) یا شماره تامین اجتماعی است. SSN که اصطلاحا به آن سوشیال هم می‌گویند، چیزی مشابه کد ملی در ایران است. بدون داشتن SSN قادر به انجام هیچ کاری در آمریکا نخواهید بود. بنابراین لازم است که در اولین فرصت نسبت به دفاتر Social Security در شهر محل سکونت خود مراجعه کنید. البته در انجام این کار عجله نکنید، چرا که معمولا در اوایل ورود شما به آمریکا، اطلاعاتتان وارد سیستم نشده است و بهتر است این کار را سه الی چهار روز پس از ورود به آمریکا انجام دهید.
با مراجعه به دفاتر Social Security به راحتی می‌توانید کار خود را پیگیری کنید، در برخی مواقع اطلاعات شما در سیستم وجود دارد و به شما اطلاع داده می‌شود که فقط منتظر دریافت کارت سوشیال خود باشید، در برخی مواقع نیز با تکمیل چند فرم، اطلاعات لازم از شما دریافت می‌شود و مدت زمان انتظار برای دریافت کارت سوشیال به شما اعلام خواهد شد. با داشتن SSN از تمام مزیت های یک شهروند عادی آمریکایی بهره‌مند خواهید بود.
 روش اخذ گرین کارت برنده لاتاری

یکی از کارهای مهم دیگری که یک برنده لاتاری باید انجام دهد، پرداخت هزینه صدور گرین کارت آمریکاست که حدود 220 دلار هزینه به دنبال دارد. برندگان لاتاری می‌توانند این هزینه را قبل از ورود به آمریکا یا بعد از آن انجام دهند. همانطور که قبلا گفتیم، مهری که در فرودگاه بر روی ویزای شما زده می‌شود تا یکسال اعتبار دارد و تا هنگامی که گرین کارت اصلی شما صادر شود، در نقش گرین کارت موقت خواهد بود. برای پرداخت هزینه صدور گرین کارت باید از خدمات الکترونیکی بانکی استفاده کنید، بنابراین توصیه می‌کنیم که روشی را برای پرداخت الکترونیکی این هزینه در نظر بگیرید. حداکثر یک ماه پس از پرداخت این هزینه، گرین کارت به آدرس اعلام شده توسط شما پست خواهد شد.  
 مراحل افتتاح حساب بانکی برنده لاتاری در آمریکا

بیشتر بانک های آمریکا تا زمانی که SSN نداشته باشید برای شما حساب بانکی افتتاح نمی‌کنند. البته برخی از بانک ها نیز وجود دارند که صرفا با ارائه گرین کارت موقت ( مهر روی ویزای لاتاری ) برای شما افتتاح حساب انجام می‌دهند؛ اما در هر صورت برای دریافت کردیت کارت نیاز به SSN یا همان سوشیال خواهید داشت.
 شیوه گرفتن گواهینامه رانندگی برندگان لاتاری
 پس از دریافت SSN و افتتاح حساب بانکی، می‌توانید برای دریافت گواهینامه رانندگی اقدام نمایید. روند دریافت گواهینامه رانندگی در آمریکا همانند ایران در دو مرحله آیین نامه و آزمون شهری برگزار می‌شود. در صورتی که در آمریکا ماشین شخصی در اختیار داشته باشید، می‌توانید با ماشین خودتان در امتحان شهری شرکت کنید و به این شکل هزینه دریافت گواهینامه نیز کاهش می‌یابد.

خدمات دولت آمریکا به برندگان لاتاری
تنها چیزی که شما در لاتاری گرین کارت آمریکا برنده می‌شوید، حق اقامت دائم آمریکا یا گرین کارت آمریکا است. با داشتن گرین کارت آمریکا می‌توانید همانند شهروندان آمریکایی در آمریکا کار کنید، تحصیل کنید، حساب بانکی باز کنید و  برای همیشه در آمریکا زندگی کنید. جز این امتیازها هیچ خدمت اضافه‌ای به برنده لاتاری ارائه نمی‌شود. برخی تصورهای غلط وجود دارد که با برنده شدن در لاتاری، دولت آمریکا به آن ها خانه یا ماشین اعطا می‌کند، ولی در واقعیت چنین چیزی نیست.
پاسخ سوالات متداول در زمینه زندگی بعد از لاتاری
امکان کار در آمریکا بعد از قبولی در لاتاری وجود دارد؟
جواب : بله. برندگان لاتاری می‌توانند همانند یک شهروند آمریکایی کار کنند و در هر شهر دلخواه در جستجوی کار باشند. در صورت داشتن دوست و فامیل در آمریکا یافتن کار ساده
پیدا کردن کار در آمریکا برای برنده لاتاری ساده است ؟
 جواب : به صورت کلی پیدا کردن در آمریکا ساده است، ولی شاید پیدا کردن کاری که دقیقا با شرایط و تخصص شما مرتبط باشد، سخت باشد و نباید انتظار داشت که در همان لحظه ورود به آمریکا بتوان کاری مناسب شرایط پیدا کرد. در صورت داشتن دوست و فامیل در آمریکا، امکان یافتن کار برای برندگان لاتاری آسان‌تر خواهد بود.
یک برنده لاتاری برای شروع زندگی در آمریکا باید چه مقدار پول داشته باشد؟
جواب: جواب این سوال بسته به ایالتی که برنده لاتاری برای زندگی انتخاب می‌کند، متفاوت است؛ اما به صورت میانگین برای شروع زندگی در آمریکا به ماهانه 1500 دلار پول نیاز است. بهتر است که برندگان لاتاری هزینه سه ماه زندگی در آمریکا را همراه خود داشته باشند. چرا که برندگان لاتاری تا زمان صادر شدن SSN اجازه کار در آمریکا را نخواهند داشت. برای آشنایی بیشتر با تمام هزینه های زندگی در آمریکا می‌توانید مقاله بررسی جامع هزینه های زندگی در آمریکا را بخوانید.
 

 

امکان تحصیل در آمریکا بعد از قبولی در لاتاری وجود دارد ؟
جواب : بله. برندگان لاتاری می‌توانند همانند شهروندان آمریکایی از امکانات آموزشی آمریکا استفاده کنند. جالب است بدانید که هزینه تحصیل برندگان لاتاری در آمریکا همانند یک شهروند آمریکایی است و بسیار ارزان تر از دانشجوهای خارجی محاسبه می‌شود.

 

برنده لاتاری چه مدت بعد از ورود به آمریکا، می‌تواند از کشور خارج شود ؟
جواب : یک برنده لاتاری بعد از انجام تمام کارهای اداری اقامت خود، می‌تواند از آمریکا خارج شود؛ ولی توصیه می‌کنیم که حتما شش ماه در آمریکا حضور داشته باشد.

 

برنده لاتاری چه مدت می‌تواند خارج از آمریکا زندگی کند؟
جواب : یک برنده لاتاری می‌تواند شش ماه خارج از آمریکا زندگی کند. در صورتی که یک برنده لاتاری بیش از یکسال مداوم خارج از آمریکا زندگی کند، اعتبار گرین کارت او مورد سوال قرار می‌گیرد و در صورت بازگشت به کشور باید مورد مصاحبه قرار گیرد.

 

یک برنده لاتاری بعد از چند سال می‌تواند پاسپورت آمریکا را دریافت کند؟
جواب : برندگان لاتاری می‌توانند پس از پنج سال زندگی در آمریکا و نشان دادن صلاحیت خود پاسپورت آمریکا را دریافت کنند.

 

بیمه درمانی برندگان لاتاری چگونه است ؟
جواب : در صورتی که برندگان لاتاری وارد بازار کار آمریکا شوند، می‌توانند همچون شهروندان عادی آمریکا از مزایای بیمه های آمریکایی بهره مند شوند، ولی تا زمانی که برندگان لاتاری در انتظار صدور SSN و گرین کارت هستند، می‌توانند از خدمات بیمه‌ای شرکت های مانند Blue Cross یا Cigna بهره‌مند شوند. بنابراین جای نگرانی برای این موضوع وجود ندارد.

 

وضعیت ازدواج بعد از قبولی در لاتاری چگونه است؟
جواب : مشکلی برای ازدواج برندگان لاتاری وجود ندارد. در صورتی که برندگان لاتاری با یک زن خارجی ازدواج کنند، می‌توانند برای همسر خود نیز گرین کارت آمریکا بگیرند.

 
1402/01/27

|| سایر روشهای مهاجرت در دیگر کشور ها ||

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top