رزرو وقت مشاوره

بررسی شانس های مهاجرت

02126421612

||  

مهاجرت از طریق پناهندگی

  ||


 
 
مهاجرت از طریق پناهندگی:
یکی از روش‌های خطرناک و پرریسک برای مهاجرت به خارج، پناهندگی است. متأسفانه در سال‌های اخیر با افزایش میل به مهاجرت میان افراد، آمار پناهجویان نیز افزایش یافته است. مسیری که شاید هیچگاه راه برگشتی نداشته باشد. شما می‌توانید به جای پذیرفت خطر و ریسک این روش، روش‌های قانونی و بهتری را برای مهاجرت انتخاب کنید. با بررسی انواع روش‌های مهاجرت، در می‌یابید که راه‌هایی بسیار راحت‌تر، امن‌تر و حتی کم‌هزینه‌تر، برای شما وجود دارد. دریافت مهاجرت از طریق ازدواج، ویزای تحصیلی، ویزای کاری و چندین راه دیگر، راه‌هایی قانونی و کم‌هزینه هستند. می‌توانید برای دریافت بهترین راه مهاجرت متناسب با شرایط خودتان وقت مشاوره رزرو نمایید.
پناهندگی پروسه‌ای است که اغلب با اخذ اقامت اشتباه گرفته می‌شود. افراد این دو مفهوم را از هم تفکیک نمی‌کنند. اما واقعیت این است که اقامت گرفتن درست برعکس پناهندگی از راه‌های ایمن و مطمئنی انجام می‌گیرد، به‌گونه‌ای که خطر و یا آسیب احتمالی شخص مهاجر را تهدید نخواهد نکرد. بلکه در بیشتر مواقع موجب ارتقا و پیشرفت سطح زندگی وی خواهد شد.
به اشخاصی که درخواست پناهندگی می‌کنند، پناه‌جو گفته می‌شود. وقتی شخصی در کشور مقصد درخواست پناهندگی می‌دهد. به این معنی است که وی می‌خواهد تابعیت کشور مقصد را بگیرد و شهروند آن کشور شود. همچنین این افراد در بیشتر مواقع حق بازگشت به کشور مبدأ را نخواهند داشت.تا زمان گرفتن حق شهروندی که معمولا بسیار طولانی و بالای 10 سال است، فرد متقاضی حق تحصیل یا کار کردن در کشور مقصد را نخواهد داشت. 
موسسه مهاجرتی گرین کارت هیچگونه خدمات مشاوره‌ای و یا فعالیت مهاجرتی در زمینه‌ی پناهندگی انجام نمی‌دهد و صرفا مضرات و خطرات پناهندگی را اعلام می دارد.
 
 
مفاد کنوانسیون  (UNHCR)
پناهندگی یک حق اساسی و شناخته‌شده است. اعطای آن‌ یک تعهد بین‌المللی است. این حق اولین بار در سال ۱۹۵۱  و با کنوانسیون (UNHCR) جهت حمایت از پناهندگان به رسمیت شناخته شد. کنوانسیون پناهندگان در سال ۱۹۵۱ به امضای ۱۴۵ کشور دنیا رسیده است. این کنوانسیون بزرگ‌ترین سند حقوقی است که سازوکار کشورها را در رابطه با قوانین و مقررات پناهندگی تشکیل می‌دهد. به این معنی که در این کنوانسیون قوانین و مقررات مربوط به نحوه رفتار با مهاجرین مورد بررسی قرار گرفته است.
این سند حقوقی پناهنده را به‌طور کامل تعریف کرده و حدود آن را مشخص نموده است. همچنین تعهدات قانونی دولت‌ها برای حمایت از پناه‌جویان در آن کاملاً تشریح شده است. بر اساس این کنوانسیون، از دولت‌های عضو انتظار می‌رود که برای اطمینان از رعایت و حمایت از حقوق پناهندگان با یکدیگر همکاری کنند.
بهترین روش گرفتن پناهندگی را می‌توان در دو روش زیر معرفی کرد:
از طریق ویزای توریستی: ویزاهای توریستی دارای مدت زمان مشخصی از اعتبار هستند که فرد متقاضی پناهندگی بعد از ورود قانونی به کشور مورد نظر اعلام پناهندگی می‌کند این افراد برای طی کردن روال پناهندگی مجبور به زندگی در کمپ‌های پناهندگی هستند که متاسفانه استانداردهای زندگی در آنجا بسیار پایین است.
ورود غیر قانونی و قاچاقی: روشی پر ریسک و پر خطر است. پناهنده مجبور است از طریق مرزهای زمینی و پر خطر و عبور از چند کشور خود را به اروپا برساند که مسلما خطرات بیشماری او را تهدید خواهد کرد.
 
 
مهاجرت به اروپا از طریق پناهندگی
در میان کشورهای اروپایی آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و یونان به ترتیب بیشترین متقاضیان پناهندگی را داشته‌اند و شهروندان کشورهای افغانستان، ونزوئلا و عراق بیشترین پناهندگان به اروپا بوده‌اند.
شهروندان ایرانی نیز جز پناهندگان به اروپا بوده‌اند که بیشترین میانگین سنی پناهندگان ۱۷ تا ۳۴ سال است. درواقع پناهندگان کسانی هستند که به علت شرایط خاصی که دارند طبق کنوانسیون ژنو در کشور خود تأمین جانی ندارند و به کشورهایی که کنوانسیون ژنو را در حمایت از پناهندگان پذیرفته‌اند، می‌پیوندند.
مراحل پناهندگی در اروپا سخت و زمان‌بر است. شخص بعد از ورود به کشور اروپایی باید به اداره پلیس رفته و درخواست پناهندگی را مطرح نماید. در آنجا یک مصاحبه کوتاه با وی انجام می‌شود تا درباره هویت و علت مهاجرت توضیحاتی داده شود. برای پناهنده و خانواده وی کارت اقامت موقت صادر شده و حقوق کمی نیز در نظر گرفته می‌شود. سپس تا زمان رسیدگی به پرونده باید همراه خانواده در کمپ پناهندگان زندگی کند.
بعد از انجام مصاحبه در اداره فدرال، درخواست پناهندگی موردبررسی قرارگرفته و بعد از مدتی جواب به‌صورت کتبی برای شخص ارسال می‌گردد. در طول مصاحبه شخص باید از مترجم کمک بگیرد و در صورت تغییر آدرس موضوع را به اداره فدرال اطلاع دهد. معمولاً افرادی که از ایران پناهنده می‌شوند مسائلی مانند دین و مسائل تبعیض جنسیتی را مطرح می‌کنند.
در صورت پذیرفته شدن پناهندگی چند نوع حمایت از پناهنده صورت می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال اگر پناهنده به شکل قانونی وارد آلمان شود و پناهندگی وی موردپذیرش قرار گیرد، تا ۳ سال اجازه اقامت دریافت کرده و می‌توانند اقامت را تمدید کنند. همچنین افرادی که زبان کشور میزبان را یاد بگیرند و تمکن مالی کافی داشته باشند می‌توانند بعد از ۳ تا ۵ سال اقامت قانونی را اخذ کنند.
 
 
شرایط پناهندگی در ترکیه
پناهندگی در ترکیه در دو قالب ارزیابی می‌شود و پناهنده به دو دسته مشروط و غیر مشروط تقسیم شده است:
 
پناهندگی غیر مشروط:
در صورتی که شخص اروپایی باشد و طبق انواع کیس قانونی پناهندگی قادر به برگشت به کشور خود نباشد در دسته غیر مشروط قرار دارد و در صورتی که شخص غیراروپایی باشد و ترس از محاکمه و شکنجه در کشور خود داشته و شرایط بازگشت به کشور خود را ندارد، در لیست پناهنده غیر مشروط به صورت موقت در ترکیه ساکن می‌شود. شخص در این گروه می‌بایست در زمان و شرایط مناسب به کشور ثالث ورود داشته باشد.
گروه دیگری نیز برای پناهندگی در ترکیه دیده می‌شود که در واقع در این گروه شخص شرایط پناهندگی مشروط ندارد، این افراد با بازگشت به کشور خودشان به اعدام محکوم می‌شوند یا اعمال غیرانسانی شکنجه برایشان در نظر گرفته می‌شود. در صورتی که فرد در کشور خود یا کشور دیگری دچار جرم شود اما از طرف کشور خود مورد حمایت قرار بگیرد نیز درخواست پناهندگی در ترکیه برای وی رد می‌شود.
شرکت خدمات مهاجرتی گرین کارت هیچگونه خدمات مشاوره‌ای در زمینه پناهندگی انجام نمی‌دهد.
افراد غیراروپایی که به دنبال پناهندگی در ترکیه هستند، بلاتکلیفی طولانی‌مدتی انتظار شما را می‌کشد. عدم قبولی دائمی باری پناهندگان غیراروپایی یکی از موضوعات به روز و جنجالی در خصوص پناهندگی در ترکیه است. در واقع ایرانیانی که پناهندگی در ترکیه را انتخاب می‌کنند، باید کشور سومی را برای مقصد در نظر بگیرند و از ترکیه به عنوان پل استفاده کنند.
شرایط گاهی آنقدر سخت می‌شود که فرد نه می‌تواند به کشور خود بازگردد و نه شرایط مناسبی در ترکیه برای زندگی وجود دارد. کمپ‌هایی که برای پناهندگی در ترکیه در اختیار افراد قرار می‌گیرد اغلب امکانات محدودی دارد به‌طوری که تعداد زیادی از متقاضیان باید از سرویس بهداشتی‌های محدودی استفاده کنند.
ضررهای جانی و مالی برای کسانی که کیس¬‌های قانونی پناهندگی در ترکیه را رعایت نکرده‌اند بسیار زیاد است. افرادی که از طریق غیرقانونی پناهندگی در ترکیه را انتخاب کرده‌اند، پس از تحمل ضررهای زیادی جانی و مالی به کشور خود بازمی‌گردند و گاهی نیز به کام مرگ می‌روند. خطرات پناهندگی در ترکیه زیاد است و برخی از افراد به دلیل تبلیغات اشتباه و دروغی که در این زمینه وجود دارد برای همیشه گرفتار می‌شوند.
افرادی زیادی هستند که دارای تخصص کاری مناسب، سرمایه‌ای مشخص و حتی سطح سواد خوب هستند اما با توجه به اطلاعات اشتباهی که در خصوص پناهندگی در ترکیه وجود دارد و تبلیغات پر زرق‌وبرق موجود، اقدام به انتخاب روش پناهندگی در ترکیه می‌کنند. در این بخش شرایط غیر از پناهندگی در ترکیه را بررسی می‌کنیم.
یکی از روش‌های بسیار عالی برای دریافت اقامت ترکیه، کار است. افرادی که زبان رسمی کشور ترکیه (ترکی، ترکی استانبولی) را تا حدی بلد باشند می‌توانند توسط کارفرمایان ترک مشغول در ترکیه جذب شوند. یکی از پیش‌نیازهایی که برای کار در ترکیه تأکید می‌شود تسلط نسبی به زبان رسمی این کشور است. افراد نیاز به دریافت مجوز کاری از وزارت کار و رفاه اجتماعی کشور ترکیه دارند.
شخص متقاضی در ابتدا شغل مورد نظر را پیدا کرده و مصاحبه را با موفقیت به پایان می‌رساند و نامه‌ای دال بر پذیرش وی از سوی کارفرما صادر می‌شود هم‌زمان شرایط برای اخذ مجوز کاری نیز فراهم شده و مدارک از سوی کارفرما به اداره کار تحویل داده می‌شود. اخذ اقامت ترکیه از طریق کار اعتبار یک ساله دارد و قابل تمدید است.
اخذ ویزای تحصیلی ترکیه از دیگر روش‌های جایگزین پناهندگی در این کشور محسوب می‌شود. زبان تحصیل در ترکیه اغلب ترکی استانبولی است.
پناهندگی در ترکیه هرگز پیشنهاد خوبی از سوی مشاوران خبره مهاجرتی نیست اما هنوز هم کیس¬ قانونی پناهندگی در ترکیه وجود دارد که نیاز به پیگیری از سوی فرد خبره خواهد داشت. تنظیم سناریوی کیس پناهندگی در ترکیه بسیار مهم است و نیاز به پیگیری برای تنظیم دقیق آن است.
از سوی دیگر افرادی که پناهندگی در ترکیه را انتخاب می‌کنند باید توسط مشاور مخصوص، واقعی بودن درخواست خود را ارزیابی کنند مشخص است که این رویکرد در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
 
 
هزینه پناهندگی در ترکیه
بررسی هزینه پناهندگی در ترکیه به شرایط مختلفی بستگی دارد. رعایت کنوانسیون ژنو در ترکیه خود نیاز به پرداخت هزینه‌های مشخصی دارد. خطراتی که در مسیر پناهندگی در ترکیه دیده می‌شود شامل هزینه‌های مالی و جانی است. مراحل پناهندگی در ترکیه اعم از درخواست پناهندگی و شرایط مربوط به مصاحبه شامل هزینه مشخصی است. کیس پناهندگی در ترکیه هر یک بر اساس موقعیت خود هزینه جانی و مالی دارند.
در صورتی که شخص متوسل به قاچاقچی انسان شود، هزینه‌های هنگفتی برای وی در نظر گرفته می‌شود که به قیمت از دست رفتن همه تلاشی که در طول عمر خود داشته است و خطر مرگ برای وی به همراه دارد. هزینه‌ای که شخص می‌بایست در طول مدت بررسی پرونده درخواست پناهندگی در ترکیه برای زندگی تقبل نماید.
شخص نیاز به اسکان و تهیه مواد غذایی دارد، اگرچه دولت تا حدی سعی می‌کند امکانات اولیه را فراهم سازد اما هرگز کافی نخواهد بود. هزینه ورود به ترکیه و گذر از مرزهای ترکیه و هزینه‌های مربوط به بازگشت (برای کسانی که درخواست پناهندگی در ترکیه برایشان رد اعلام شده است) همگی شامل پارامترهای ارزیابی هزینه پناهندگی در ترکیه است.
آنچه نگران‌کننده است هزینه جانی است که به قیمت از دست رفتن جان خود و عزیزانتان است و قطعاً غیرقابل جبران خواهد بود. در صورتی که روند پناهندگی در ترکیه به درستی طی شد (فرض بر این است که کیس قانونی برای پناهندگی در ترکیه را انتخاب کرده‌اید) نیاز است که پس از ثبت‌نام در اداره مهاجرت شهر مورد نظر به صورت هفته‌ای یا ماهانه خود را معرفی نماید و نیاز به اثرانگشت و همین‌طور امضای شخص مورد‌نظر است که شامل هزینه مربوطه بوده و در صورتی که فرد برای سه دوره متوالی از این کار ممانعت نماید پرونده وی به طور خودکار بسته خواهد شد.
 
 
بهترین کشور برای پناهندگی ایرانیان- آلمان
طبق آمارها و اطلاعاتی که از سوی منابع مختلف به دست ما رسیده است، آلمان در لیست کشورهای خوب برای پناهندگی قرار گرفته است. ایرانیان معتقد هستند آلمان همه آنچه در ذهنشان است را فراهم می‌سازد. هر ساله ایرانیان زیادی از طریق پناهندگی با ویزای توریستی وارد آلمان می‌شوند و قصد اصلی این افراد اخذ اقامت آلمان است. این افراد پس از ورود به آلمان خود را به اداره دولتی این کشور معرفی می‌کنند و دلیل انتخاب روش پناهندگی نیز به پلیس مربوطه آموزش داده می‌شود.
برای بررسی درخواست زمان نیاز است به این ترتیب فرد متقاضی به اقامتگاه مخصوص منتقل می‌شود. نکته مهم اینکه اگر خانوادگی درخواست پناهندگی به آلمان داده باشید محل اقامت موقتی که برای هر یک از اعضای خانواده در نظر گرفته می‌شود با شخص دیگر فرق دارد و اعضای خانواده از هم جدا می‌شوند.
اگر به لیست کشورهایی که عضو کنوانسیون ژنو هستند دقت شود کشور کانادا بهترین کشور برای پناهندگی ایرانیان محسوب می‌شود. البته که سایر کشورها نیز با توجه به شرایط و نوع کیس پناهندگی که توسط شخص درخواست می‌کند می‌تواند مناسب باشد. افرادی که قصد پناهندگی برای کشور کانادا دارند نیاز است که در اداره مهاجرت پناهندگی کانادا درخواست لازم را مبذول نمایند. پس از اینکه درخواست اولیه صورت گرفت، قرار برای مصاحبه در نظر گرفته می‌شود تا واجد شرایط بودن فرد متقاضی مشخص شود. نیاز است که فرد همه مدارک لازم برای پناهندگی را تسلیم نماید.
ایرانیان اغلب به دلیل تغییر مذهب و دین و گرایش به دین جدید به سراغ روش پناهندگی می‌روند و معتقد هستند که تغییر دین موضوعی است که در هرچی از روش‌های جایگزین پناهندگی اعم از تحصیل، سرمایه‌گذاری، کار و ازدواج و … وجود ندارد. این افراد دین اسلام را قبول ندارند و می‌خواهند دینی مطابق با اعتقادات خود داشته باشند البته که شرایط این افراد در فضای پناهندگی کمی متفاوت است.
 
 
 
بهترین کشور برای پناهندگی ایرانیان و روش‌های جایگزین
حتی اگر بهترین کشور برای پناهندگی ایرانیان را انتخاب کرده باشید باز هم خطرات زیادی پیش روی شماست. دولت آلمان و کانادا و یا هر کشور خوب دیگری که برای پناهندگی ایرانیان مناسب، بارها مدارک شما را ارزیابی می‌کند تا مشخص شود دلیل انتخاب روش پناهندگی چیست و پذیرش شما به سختی صورت می‌گیرد قوانین در زمینه پناهندگی بسیار دشوارتر از دوره‌های قبل است.
دقت کنید که وضعیت تحصیل در آلمان بی‌نظیر است، دانشگاه‌ها دارای شرایط خوب برای همه افراد در سطح سواد متنوع هستند و بهترین فرصت برای جوانانی که به سراغ پناهندگی رفته‌اند، انتخاب ویزای تحصیلی به عنوان جایگزین پناهندگی است. این گروه می‌توانند خوب کار کنند و درآمدزایی مناسبی داشته باشند و از سوی دیگر شرایط برای تبدیل ویزای تحصیلی به کار نیز برای این گروه وجود دارد.
در مسیر پناهندگی قطعاً با موضوع قاچاق انسان روبرو هستید که پول هنگفتی از شما هدر خواهد رفت و خطرات جانی زیادی نیز به همراه دارید به این ترتیب انتخاب روش جایگزین پناهندگی، مانند سرمایه‌گذاری می‌تواند هم به رشد شما کمک زیادی نماید و هم اجازه دهد به سادگی بتوانید اقامت و تابعیت کشور مقصد را داشته باشید.
ویزای کاری برای گروهی که تخصص و سابقه کاری دارند روشی بسیار عالی است. در این روش در ابتدا اقامت موقت به فرد داده می‌شود و سپس با تمدید دوره‌ای ویزای کاری شرایط برای درخواست اقامت کشور مقصد مد نظر گرفته می‌شود.
بهترین کیس پناهندگی
انواع کیس پناهندگی بر اساس شرایط و جنسیت افراد تنظیم شده است.اگر کیس پناهندگی به دقت مورد بررسی قرار بگیرد، قانونی است و منجر به صدور ویزا می‌شود. سناریویی که برای اعلام کیس پناهندگی از سوی شخص متقاضی نوشته و اعلام می‌شود بسیار مهم است. توضیحات مبنی بر مشکل شخص باید ساده، واضح و قابل درک باشد. هر انتخاب اشتباه در مسیر پناهندگی خطر آوارگی و مرگ را به دنبال دارد.
حتماً شنیده‌اید پناهندگی آوارگی دارد! فکر می‌کنید این ادعا چقدر می‌تواند درست باشد؟ قطعاً که تا حدود زیادی درست است. اما صحبت اصلی ما در این بخش در خصوص قانونی بودن مسیر پناهندگی برای شما است. خطرات پناهندگی زمانی مشخص می‌شود که افراد کیس غیرواقعی و دروغی داشته باشند وقتی متوسل به دروغ می‌شوید و انتظار حمایت از کشور مقصد دارید به زودی ماه از پشت ابر بیرون خواهد زد و همه چیز از بین می‌رود. افراد زیادی پناهندگی از روش غیرقانونی و دروغی را انتخاب می‌کنند به این ترتیب دولت‌هایی که عضو کنوانسیون هستند توجهی به امنیت برای فرد مورد نظر ندارند.
کمپ‌هایی که در اختیار این افراد قرار می‌گیرد در نقاطی دور افتاده قرار دارد و سطح امکانات بسیار بی‌کیفیت است. شاید بهداشت در این زمینه هیچ معنی نداشته باشد.  حال این افراد خطرات پناهندگی را سال‌ها در شرایط اسفبار تحمل می‌کنند و منتظر جواب دادگاه هستند. افرادی که روش غیرقانونی برای پناهندگی را انتخاب کرده باشند خود را به دست قاچاقچی آدم می‌سپارند، این گروه پول هنگفتی دریافت می‌کنند و از روش‌های پرخطر برای حمل انسان استفاده می‌کنند.
محل اقامت پناهندگان
آنچه در پناهندگی با ورود قانونی مهم است تعیین محل اقامت است که سؤالات زیادی در بر دارد. به طور کلی در زمان پناهندگی ۳ نوع محل اقامت پیش روی فرد قرار می‌گیرد. اولین مورد مراکز پذیرش اولیه در کشور مقصد است که ابتدا فرد در آن سکونت خواهد داشت و امکانات مربوط به این بخش متفاوت و گاهی محدود است. مورد بعدی مراکز اقامت جمعی هستند که پس از مورد اول برای دوره بعد از ۶ ماه در نظر گرفته می‌شود و فرد متقاضی به آنجا فرستاده می‌شود.
یک سری محل اقامت غیر متمرکز نیز وجود دارد که برای گروه‌های خاص در نظر گرفته می‌شود این افراد درخواست پناهندگی خود را توسط پلیس و اداره مهاجرت کشور مقصد پیگیری می‌کنند و به مرحله انگشت‌نگاری رسیده‌اند.
پناهندگی از طریق قانونی برای فردی است که درگیر مشکلاتی مانند جنگ، آزار و اذیت، مسائل سیاسی، مشکلات جنسیتی و … است.
خطرات پناهندگی بسیار زیاد است و حتی اگر کیس قانونی پناهندگی انتخاب شود باز هم نتیجه آن‌طور که باید نخواهد بود به این ترتیب چه خوب است به سراغ روش‌های جایگزین رفته و اطلاعات و شرایط مربوط به آن را بررسی کنیم.
 
 
سوالات متداول
• روند رسیدگی به تقاضای پناهندگی چقدر طول می کشد ؟
معمولا ۲ تا ۸ ماه به طول می انجامد.اما اعطای حق شهروندی سال ها طول می کشد.
 
 
• آیا پناهندگی برای اشخاصی که در امنیت به سر می‌برند کار عاقلانه‌ای است؟
خیر. به خاطر خطرات ناشی از پناهندگی این گزینه‌ی مهاجرتی تا حدود زیادی برای اشخاصی که در امنیت به سر میبرند دور از منطق است.
 
 
• چه گزینه‌هایی به جای پناهندگی پیشنهاد می‌کنید؟
گزینه‌هایی که نه تنها مزایای زیادی را برای مهاجر در پی دارد روش‌هایی مثل: ازدواج با اتباع خارجی، تولد فرزند در کشورهایی که قانون اتباع خاک دارند، سرمایه گذاری، حق مالکیت، تحصیل، کار و… 
 
1402/01/27

|| سایر روشهای مهاجرت در دیگر کشور ها ||

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top